JE Pyörälenkki 1: Legendaarinen Rantaraitti

Yksi Jyväskylän kiistattomista vetonauloista on keskellä kaupunkia jalokivenä kimalteleva Jyväsjärvi. Jyväsjärven selättäminen on monelle paikalliselle lenkkeilijälle tärkeä välietappi juoksuharjottelussa, mutta pyörällä Rantaraitin jaksaa kiertää aloittelijakin.

(lisää…)

Mainokset

Haastattelussa Kati Kankainen ja Anna Sarkkinen, JAPA ry

Kävelen Jyväskylän keskustasta Tourujoen yli menevää kävelysiltaa pitkin kohti JAPA ry:n toimistoa, kun ohitseni hurauttaa huolettomasti sähköavusteisella Jopolla JAPA ry:n koordinaattori Kati Kankainen.

IMG_3869

Kati parkkeeraa jopon kolmen muun värikkään Jopon viereen Kansalaistoiminnankeskus Mataran pihaan. Samalla kun nousemme Matara 4:n kolmanteen kerrokseen, Kati kertoo, että elokuusta 2013 saakka mataralaiset ovat päässeet hurauttamaan nopeasti ja ilman hikeä palavereihin ja tapaamisiin Matara-nimisellä sähköjopolla. Kolmen muun jopon nimet ovat Rohkeus, Yhteisöllisyys sekä Tasa-arvo. Sähköavusteisella Mataralla isommatkin paketit saa haettua postista ilman autoa, kun kiinnittää jopon perään tavarankuljetukseen tarkoitetun peräkärryn. Jopot on hankittu Mataraan osana JAPA ry:n hallinnoimaa hanketta.

JAPA:n toimistossa meitä odotti Katin kollega, Anna Sarkkinen. JAPA ry on mukana 100 pyörää -opiskelijapyöräkampanjassa ma 22.9.2014 järjestettävässä pyörien arvontatapahtumassa.

Mikä on JAPA ry?

Kati: Yhdistyksen virallinen nimi on Jyväskylän Kestävä Kehitys ry, eli nimikin jo kertoo että tavoitteena on edistää kestävää kehitystä mahdollisimman konkreettisella tasolla. Eli järjestämme erilaisia, hyvin ruohonjuuritason projekteja, joissa idea ja aloite tulee oikeasti asukkailta itseltään.

Yhdistys on alun perin asukasyhdistysten perustama yhdistys, mistä kumpuaa se idea ja ajatus että toiminta suunnitellaan asukaslähtöisesti. Meillä työskentelee kaksi vakituista työntekijää ja vaihteleva määrä projektityöntekijöitä ja harjoittelijoita, muuten toiminta pyörii vapaaehtoisvoimin.

Teillä on monenlaista toimintaa, voitteko kertoa muutaman esimerkin?

Anna: Viime vuosina esimerkiksi lähiruoka on näkynyt meidän toiminnassa, erilaisissa hankkeissa on perustettu lähiruokapiirejä ja pyritty ylipäänsä edistämään lähiruoan käyttöä Keski-Suomessa. Tähän mennessä on jo yhdeksän lähiruokapiiriä perustettu Keski-Suomeen.

Sitten on tietysti liikkuminen, mikä on iso osa joka näkyy meidän toiminnassa, eli viisaan liikkumisen edistäminen. Kannustetaan ihmisiä liikkumaan bussilla, kimppakyydillä tai fillarilla sen oman henkilöauton sijaan. Tähän liittyy myös energian säästö, eli erilaisia teemaviikkoja on järjestetty ympäri vuoden. JAPA on myös mukana keväisin Pyöräilyviikon ja syksyn Liikkujan Viikon järjestämisessä.

Mainitsittekin tuon Liikkujan Viikon, miten JAPA on mukana sen järjestämisessä?

Anna: Liikkujan Viikko on alun perin EU:n lanseeraama teemaviikko, jonka toteuttajina ja osallistujina on kunnat. Eli täällä osallistujana on Jyväskylän kunta, jonka organisaattorina JAPA ry toimii. Valtakunnan tasolla organisoijana toimii Motiva, mutta kunnittain kukin osallistuja on vastuussa oman alueen tapahtumista sen teemaviikon aikana.

Kati: Liikkujan Viikko on välillä hieman hämäävä ilmaisu, sillä se järjestetään joka vuosi 16.-22.9. välisenä aikana, mutta se ei aina osu kokonaiselle kalenteriviikolle vaan teemaviikko kestää sen 7 vuorokautta, eli viikon. Liikkujan Viikko huipentuu aina valtakunnalliseen Auton vapaapäivään (entinen Autoton päivä), missä ideana on kannustaa ihmisiä kimppakyyteihin, liikkumaan bussilla tai fillarilla sen oman henkilöauton sijaan. Eli annetaan omalle autolle ”vapaapäivä.”

Liikkujan viikolle osuu myös Kansallinen Etätyöpäivä (17.9.) ja Kansallinen Kimppakyytipäivä (18.9.)

100 pyörää -opiskelijapyöräkampanjan arvottujen pyörien luovutus järjestetään tuolloin 22.9. eli Auton vapaapäivänä. Oliko tämä päivämäärä valinta sattuma vai oliko se tietoisesti valittu?

IMG_0413Kati: No teemaltaan ja arvoiltaahan nämä menevät hyvin käsi kädessä. 100 pyörää -kampanjassa tarkoitus on kannustaa nuoria liikkumaan enemmän pyörällä ja Auton vapaapäivänä toivotaan että ihmiset jättäisivät oman auton kotiin. JAPA:lla on käynnissä myös Sitran rahoittama, pyöräilyynkin liittyvä ”Resurssiviisas asuminen” -pilottihanke, missä on neljä pilottitaloyhtiötä, joiden asukkaiden kanssa keksitään erilaisia keinoja resurssiviisaaseen asumiseen.

Näissä taloyhtiöissä on ollut kesän aikana koeajossa sähköavusteinen lastipyörä. Tarkoituksena on, että nämä taloyhtiöt saavat perustella miksi juuri heidän taloyhtiönsä tarvitsisi tällaista lastipyörää ja yksi onnekas taloyhtiö sitten saa kyseisen lastipyörän käyttöönsä. Pyörän saaja julkistetaan myös tuolloin Auton vapaapäivänä eli tässä yhdistyy kaksi pyöräilyyn liittyvää tapahtumaa ja se viisas liikkuminen.

Lopuksi pitää vielä kysyä, mikä on oma suhteenne pyöräilyyn? Pyöräilettekö esimerkiksi töihin?

Kati & Anna: Heh, kyllä pyöräillään töihin, ellei autoa syystä tai toisesta tarvita työpäivän aikana.

Kati: Minulle pyöräily on ensisijaisesti kätevä tapa päästä paikasta toiseen. Kotona on muun muassa sähköavusteinen pyörä minkä kanssa on helppo ja hauska tehdä kauppareissut peräkärryn kanssa ja lapsetkin tykkäävät siitä. Kyllä se pyörä on itselle sellainen kullanarvoinen väline.


Lisätietoja Liikkujan Viikosta löydät osoitteesta: http://www.liikkujanviikko.fi

Lisätietoja JAPA ry:stä löydät heidän verkkosivuiltaan osoitteesta: http://www.japary.fi

100 pyörää -opiskelijapyöräkampanjan pyörien arvonta järjestetään ma 22.9.2014 klo 13 Auton Vapaapäivän tapahtuman yhteydessä ja JAPA:n sähkölastipyörä luovutetaan päivän päätteeksi klo 17 Kompassilla, Jyväskylän Kävelykadulla.

Mistä ne pyörät oikein tulevat?

Tapasimme Kankaan Avoimissa päivissä Jyväskylän Pyöräilyseuran puheenjohtajan, Teemu Tenhusen ja selvitimme kuinka hän liittyy 100 Pyörää –projektiin.

 

Mikä sai JYPS:in lähtemään 100 pyörää -projektiin mukaan?

100 Pyörää –projekti liittyi aika luontevasti meihin, sillä teemme muutenkin tuollaista pyöräilynedistämistoimintaa. Lahjoitetuista pyöristä olemme saaneet myös hyvää materiaalia huoltokursseillemme.

Miten lahjoitetut pyörät tulivat teille?

Suurin osa pyöristä tuli Keski-Suomen opiskelija-asuntosäätiöltä, eli KOASilta. Olemme saaneet myös yksittäisiä lahjoituksia korkeakoulujen henkilöstöltä, jypsiläisiltä sekä yksityisiltä henkilöiltä. Lahjoitetut pyörät ovat siis käytettyjä ja kunnostamme ne käyttökuntoon.

Mitä teidän pitää huomioida pyöriä kerätessänne?

Omistusoikeudet siirtyvät lahjoituksen myötä meille ja siitä eteenpäin arvonnan voittajille. Oikeudellisista syistä meidän pitää olla varmoja, että pyörät ovat hylättyjä ennen lahjoitusta. JYPSin sivuilta löytyy ohjeistus mitä tehdä hylätyille pyörille:  http://www.jyps.fi/keskustelu-ja-tiedotus/tiedotteet/455-hylatyt-pyorat-ohje.

Mitä te teette lahjoitetuille pyörille?

Aluksi käymme kaikki pyörät läpi ja karsimme huonot pois. Kaikki käyttökelpoiset osat otamme talteen. Tämän jälkeen huollamme pyöristä tarvittavat osat, kuten pyörien kumit ja satuloiden halkeamat.

Jokaiselle pyörälle teette oman syntymätodistuksen, mikä se on?

Pyörän syntymätodistukseen kirjataan mistä se on tullut, mitä sille on tehty sekä kuka on huoltanut kyseisen pyörän.

 

Kankaalla törmäsimme myös projektille pyörän lahjoittaneeseen polkupyöräpoliisiin, Jouko Meriläiseen. Pakkohan siinä oli tiedustella tarkemmin lahjoitettavan pyörän taustoja!

 

Mikä sai polkupyöräpoliisin lahjoittamaan virkapyöränsä projektille?

Saimme uudet pyörät vuonna 2008, minkä takia vanhat, vuodelta 1999 olevat pyörät, jäivät pois poliisin käytöstä. Kysyinkin, että voiko tämän vanhan pyörän luovuttaa hyvään käyttöön, ja sain hyväksynnän.

Mitä tarkalleen ottaen polkupyöräpoliisi tekee?

Päätehtäviä liikenteessä polkupyöräpoliisilla on näkyvyys. Poliisi on tavoitettavissa ja tavattavissa. Tämän lisäksi polkupyöräpoliisin tehtäviin kuuluu yleisen järjestyksen, turvallisuuden sekä liikenteen valvominen.

Mikä on vanhan uljaan ratsunne historia?

Lohikosken leijonat lahjoittivat sen poliisille 1999. Sen satulasta on kirjoitettu useampi sakko, huippuvuosi taisi olla vuonna 2005. Ikimuistoisin hetki oli kun sillä ajettiin rattijuoppo kiinni.

Minkälaisen uuden kodin toivoisit virkapyöräsi saavan?

Uljaalle ratsulleni toivoisin toimeliasta kotia, jossa sillä liikuttaisiin paljon ja lähes aina oikein.

Tiedote: Kankaan alueella etsitään sodan aikaisia lentopommeja

Kankaan alueella etsitään vielä tänään ja huomenna (17.-18.6.) sodan aikaisia lentopommeja. Etsintöjen aikana alueella ei saa liikkua, joten Jyväskylän Pyöräilyseuran tiloissa ei voi tänään eikä huomenna vierailla.

100 pyörää -projektiryhmä on tavoitettavissa tänään ti 17.6.2014  Jyväskylän ammattikorkeakoulun Pääkampukselta (Rajakatu 35) klo 14-16.

Lue lisää alueen etsinnöistä: http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/pommien-etsinta-alkoi-kankaan-alueella/1835614 

Ensimmäinen 100 pyörää -kampanjanpyörä löysi uuden omistajan

Jyväskylän korkeakoulujen 100 pyörää -opiskelijapyöräkampanja avattiin Jyväskylän seudun pyöräilyviikon päätapahtumassa la 10.5. Jyväskylän Kävelykadulla.

Projektista kertoivat Humanistisen ammattikorkeakoulun kulttuurituotannon opiskelijat ja projektin veturit Saara Hakala (oik.) ja Hanna Rautio (kesk.) seuranaan Jyväskylän pyöräilyseuran (JYPS) pyöränhuoltovastaava Ville Laaksonen (vas.), joka toimi ensimmäisen 100 pyörää -kampanjapyörän arvonnassa onnettarena.

 

Arvottu polkupyörä on ensimmäisiä kampajanjaan lahjoitettuja ja JYPSin kunnostamia pyöriä, joten oli luonnollista että se myös arvottaisiin ensimmäisenä.

Arpaonni suosi arpaa n:o 42.

 

Lahjoita kunnostuskelpoinen pyörä uudelle opiskelijalle

”100 pyörää” on osa Jyväskylän korkeakoulujen yhteismarkkinointia, jonka tarkoituksena on edistää pyöräilykulttuuria sekä kartuttaa opiskelijoiden liikenneturvallisuutta. Arvomme 100 kierrätettyä, kunnostettua polkupyörää aloittavien opiskelijoiden käyttöön.

100bikes
Jyväskylän Kankaan alueella käykin jo kova kuhina, kun JYPSiläiset kunnostavat lahjoitettuja pyöriä uusille opiskelijoille. Pyöriä on tullut jo mukavasti ja osa on saanutkin jo ns. kokovartalohoidon.

cleaning

 

Lahjoitettujen pyörien kunnot vaihtelevat, joten jokainen pyörä tarkastetaan, puhdistetaan, kunnostetaan ja lopulta ne saavat jokainen ”syntymätodistuksen,” mistä käy ilmi kaikki kyseiselle pyörälle tehdyt huoltotoimenpiteet ja hyväksynnän sen ajokunnosta.

Pyöriä otetaan koko ajan vastaan Jyväskylän pyöräilyseuran pajatiloissa, Kankaan alueella. Ota yhteyttä!

 

KUVAT: Touho Häkkinen

Polje, polje, kyllä ketjua riittää!

100 pyörää -projektin nettisivut on nyt avattu ja projekti rullaa täyttä vauhtia eteenpäin!

100 pyörää -projekti on osa Jyväskylän korkeakoulujen yhteismarkkinointia, jonka tarkoituksena on edistää kaupungin pyöräilykulttuuria sekä kartuttaa opiskelijoiden liikenneturvallisuutta. Jyväskylä on idyllinen opiskelijakaupunki, jossa pyörällä pääset helpoiten paikasta A paikkaan B. Pyöräily on myös hyötyliikuntaa ja resurssiviisasta!

Projektitiimi koostuu Jyväskylän Pyöräilyseuran, HUMAKin, JAMKin sekä JYU:n edustajista ja projektin tuotannosta vastaa Opiskelijatiimi. Opiskelijatiimissä hääräävät HUMAKin kulttuurituotannon opiskelijat Saara ja Hanna.